Prayer and pregnancy

4 of 22

[image: image8.jpg]219 women planning IVF-ET
December 1998 — March 1999

|—> 20 (eliminated: incomplete data)

Stratification

Randomization

l_l_l

IPn=100* N IP=99*

Picture transmission

}

Tierl A B C D
rrre
Tier2 A B C D

*30 patients failed to complete the cycle:
16 cancellations; 14 with no ET
Pregnancy data available: IP

, NIP




Journal of Reproductive Medicine

Volume 46, Number 9 
September 2001

Does Prayer Influence the Success of in Vitro Fertilization–Embryo Transfer?
Report of a Masked, Randomized Trial
Kwang Y. Cha, M.D., Daniel P. Wirth, J.D., M.S., and Rogerio A. Lobo, M.D.
OBJECTIVE: To assess the potential effect of intercessory prayer (IP) on pregnancy rates in women being treated with in vitro fertilization–embryo transfer (IVF-ET).
STUDY DESIGN: Prospective, double-blind, randomized clinical trial in which patients and providers were not informed about the intervention. Statisticians and investigators were masked until all the data had been collected and clinical outcomes were known. The setting was an IVF-ET program at Cha Hospital, Seoul, Korea. IP was carried out by prayer groups in the United States, Canada and Australia. The investigators were at a tertiary medical center in the United States. The patients were 219 women aged 26–46 years who were consecutively treated with IVF-ET over a four-month period. Randomization was performed after stratification of variables in two groups: distant IP vs. no IP. The clinical pregnancy rates in the two groups were the main outcome measure.
RESULTS: After clinical pregnancies were known, the data were unmasked to assess the effects of IP after assessment of multiple comparisons in a log-linear model. The IP group had a higher pregnancy rate as compared to the no-IP rate (50% vs. 26%, P=.0013). The IP group showed a higher implantation rate (16.3% vs. 8%, P=.0005). Observed effects were independent of clinical or laboratory providers and clinical variables.
CONCLUSION: A statistically significant difference was observed for the effect of IP on the outcome of IVF-ET, though the data should be interpreted as preliminary. (J Reprod Med 2001;46:781–787)
Keywords: fertilization in vitro, embryo transfer, prayer, complementary medicine, alternative medicine.

 INCLUDEPICTURE "http://www.reproductivemedicine.com/Features/2001/p_q_209.jpg" \* MERGEFORMATINET 



Our data suggest a benefit of IP
on IVF-ET.

Introduction
In vitro fertilization–embryo transfer (IVF-ET) has emerged over the last 20 years as a viable option for the treatment of infertility. While the pregnancy rate was low in the first decade, in recent years the success rate has been increasing. The pregnancy rate for IVF-ET increased from 20.7% deliveries per retrieval in 19841 to 28% in 19972 (the last United States survey). Several factors have contributed to the increased success of IVF-ET.3-6 Among these are the greater experience of the clinical teams and the use of certain regimens, such as with a GnRH agonist.7 However, it is generally agreed that advances in the laboratory that result in good-quality embryos are perhaps the most significant reason why the success rate of IVF-ET has increased5,8 Variations between the practices of physicians also has been suggested as influencing success rates,9 as have biologic factors, such as cycle-to-cycle variability. These factors warrant further assessment by prospective, randomized trials.
     Use of alternative or complementary medicine has been increasing in popularity.10 These approaches include the use of healing touch and prayer, with several reports suggesting a potential therapeutic benefit in a variety of disorders.11,12 However, from an evidentiary medical perspective, these reports have not been substantiated.13 Specifically, intercessory prayer (IP) has been studied, and while preliminary experiments have been interpreted as suggesting a possible improvement in patients with heart disease and AIDS,14,15 a recent review of the literature does not indicate any conclusive benefit overall.16 However, a recent study17 suggested benefit for patients with heart disease, and another,18 the benefits of distal healing.
[image: image2.jpg]



The data demonstrate a 50%
statistically significant pregnancy rate
in the IP treatment group....
[image: image3.jpg]



    There have been no studies, to our knowledge, on the application of IP to the treatment of infertility. Therefore, we carried out a prospective, randomized, double-blind study in which the efficacy of IP was assessed in patients undergoing treatment for IVF-ET who were unaware of the study. We chose the setting of IVF-ET in order to control for as many variables as possible and designed the study to be masked to patients, providers and investigators. In planning and conducting this trial in as rigorous a fashion as possible, we set out with the expectation that we would show no benefit of IP. None of the authors are employed by religious organizations, and we were not asked by any religious groups to conduct this trial, nor did we seek religious advice at any time.
Materials and Methods
Subjects
Two hundred nineteen women aged 26–46 (mean, 33.9±4.7) with weight 41–72 kg (mean, 54.7±5.2) were prospectively but blindly enrolled into this randomized trial. These women were consecutively treated between December 1998 and March 1999. They were candidates for IVF-ET; we did not consider patients destined for tubal transfer (zygote or gamete intrafallopian transfer). These patients were being seen at the Cha General Hospital, Seoul, Korea. Twenty of the 219 cases had incomplete data available due to fragmentary E-mail transmission and were eliminated from further consideration prior to randomization. Patients beginning the cycles were ultimately stratified based on: (1) age, (2) length of infertility, (3) type of infertility, and (4) number (if any) of prior attempts (all cases considered unless tubal transfer was scheduled). They were then randomized into two equal groups (described below) to test the potential effects of IP. Patients and their providers did not know that they were participating in this study. Randomization and data transmission for IP or no IP (described below) were the responsibility of an independent statistician in Korea and another in the U.S. who was not affiliated with the authors. Randomization codes were made available only when all pregnancy data were available at completion of the study.
Protocol (IVF-ET and IP)
All patients were treated with an identical protocol including the use of a GnRH agonist and gonadotropins (usually 3–75 IU ampules/d) until at least three follicles were mature. ET was carried out three days after retrieval.
     The study examined the effect of a combination of directed and nondirected distant petitionary, or intercessory, prayer (IP) with patients undergoing IVF in a two-tier system. Petitionary or intercessory prayer is prayer participants’ requesting God’s intervention or assistance for the benefit of another individual.19 Directed IP is praying for a specific outcome for an individual or individuals—i.e., prayers for conception.20 All prayer participants in this study were of various Christian denominations. There were two tiers of prayer groups. Tiers 1 and 2 each consisted of four blocks of prayer participants (A–D). Most intercessors were known by one of the authors (D.P.W.), and others were referred by known intercessors. Within each block (A–D), intercessors knew each other. Prayer participants in tier 1 prayed in a directed manner with a specific intent to increase the pregnancy rate of the patients. Tier 2 prayer participants prayed in a directed manner for tier 1 prayer participants with the intent to increase their prayer efficacy.
     IVF-ET patients were assigned to these prayer groups after randomization. For each treatment session, members of one prayer block in each tier randomly received a single sheet of paper with five IVF patients’ pictures (a treatment unit) and were asked to pray for these patients. Prayer for a treatment unit commenced within five days of initial hormone injection and continued for three weeks. Tier 1A participants prayed in a directed manner with the intent to increase the rate of pregnancy for each group of five patients, and tier 2A participants prayed in a directed manner for tier 1A prayer participants with the intent to increase the efficacy of prayer intervention and in a nondirected manner for the patients with the intent that God’s will or desire be fulfilled in the life of the patient. The groups of four blocks with two tiers each were distributed in three countries, and each group was composed of 3–13 participants. In addition to the above, a separate group of three individuals prayed in a general, nonspecific manner with the intent that God’s will or desire be fulfilled for the prayer participants in tiers 1 and 2.
     Patient pictures and informational data, which are routinely obtained for all infertility patients, were collected at the Cha Medical Center during the trial dates by an independent statistician and transmitted to the United States via E-mail. E-mail was log-in and password protected, and the password was changed on a regular basis.
     The pictures of treatment patients, for those patients randomized after stratification to IP, were pooled and divided into units of five pictures per unit. Five was an optimum number for this visual display. Each treatment unit of five pictures was digitally assembled onto one page and transmitted to the prayer participants via asynchronous facsimile transmission or express mail. Transmissions occurred electronically over secured systems and were sent only to prayer groups. No patient-identifying data (names, ages, etc.) were included. As stated above, prayer for a single treatment unit commenced within five days of initial hormone injection and continued for three weeks such that all patients randomized to IP had the intervention throughout the course of IVF-ET treatment. 
[image: image9.jpg]


Assignment
Patients were randomly divided after stratification of infertility status by computer allocation into treatment and control groups consisting of IP and no intercessory prayer (NIP), respectively. Figure 1 is the flow diagram of the randomized trial.
     The experimental protocol for this study was approved by the internal review board of Cha General Hospital. Intercessory prayer was carried out in the United States, Canada and Australia without knowledge of the providers or patients.
Masking
No patient was informed about this study. After the independent Korean statistician retrieved the data and transmitted it to the U.S. a second independent statistician in the U.S., randomized subjects and transmitted pictures to the prayer groups in different countries for subjects randomized to IP. The prayer groups had only pictures and did not have any patient information. Once pregnancy data were available for all the subjects over this trial period, these data were transmitted to the independent statistician in the U.S. to compile the results. The compiled results were then seen by the authors for the first time.
Participant Flow and Follow-up
After randomization, 16 patients had their cycles cancelled, and 14 cases did not result in ET. These 30 cases did not result in ET. Eighteen cases were eliminated from the NIP group and 12 from the IP group. The number of patients eliminated from each group was not statistically different. We therefore had 169 completed cases available for analysis (Figure 1). 
[image: image10.png]Sliptical Inquirer

COLUMBIA'S
PRAYER/FERTILITY
STUDY:
Flawed
and Fraud

i i

i S s

Meican nref (0o [Im





    No cases were eliminated after we had pregnancy data available for the 169 patients who had undergone IVF-ET. The 169 cases that had been randomized were divided into 88 having IP and 81 with NIP. Their ages, duration of infertility and number of prior attempts at IVF-ET were similar (Table I). Once pregnancy data were available, the study was completed. Patients were not informed about the study or results.
Analysis
All data were subjected to multiple comparisons in a log-linear model. The end point in this study was a clinical pregnancy defined by an intrauterine fetal pole with a heartbeat on ultrasound. Possible confounders were taken into account in a stepwise fashion, where we used a model of logistic regression. Data were analyzed using ANOVA and the least squares method. The sole outcome of the study was the pregnancy rate. No sample size could be projected because there have been no previous such studies.
Results
During their treatment cycles, the groups (IP and NIP) had similar numbers of oocytes retrieved (11.4±7 vs. 10.0±5.9) (Figure 2), numbers of oocytes fertilized (8.9±6 vs. 7.7±4.9) and preembryos transferred (4.3±1.2 vs. 4.3±1.4). The IP group, however, had a significantly higher pregnancy rate as compared to the controls (44/88, 50% vs. 21/81, 26%; P=.0013) (Table I, Figure 2). After seven weeks of pregnancy there were three spontaneous losses in the NIP group and three in the IP group. All other pregnancies delivered at term, and obstetric outcomes were similar in the two groups. Adjusting for the pregnancy loss data, the term pregnancy rates were 22.2% in the NIP group and 46.6% in the IP group (P<.001). 
	[image: image4.jpg]b

%
*
xs = [
| g
10 H
|8
£l ‘
< zw.‘ |
o - | [
Contrl (NP} Treatnent (1)

Cotrol (NIP) Treatment (IP)





	

Figure 2   Number of oocytes retrieved and percentage pregnancy rate per ET in the control (NIP) and treatment (IP) groups. NS=no significance in the number of oocytes retrieved in the two groups. *Significantly higher pregnancy rate with IP (P<.0013).


    The following variables were assessed using logistic regression: age, duration of infertility, type of infertility and number of prior attempts. None of these variables affected the pregnancy rate. The adjusted odds ratio for pregnancy (IP vs. non-IP) was 3.3 (95% CL, 1.6–6.6).
     Details of the number of oocytes retrieved are in Table II. The fertilization rates were similar, but the cleavage rate was higher in the IP group after adjustment for variables (73% vs. 69%, P<.0269). The unadjusted cleavage rate was of borderline significance (P<.07). The implantation rate was significantly higher in the IP group (16.3% vs. 8%, P=.0005). The number of multiple pregnancies was also higher in the IP group (17% vs. 4.9%, P=.0126).
[image: image11.png]Joumed of

TRt






     The higher rate of pregnancies in the IP group was independent of the type of infertility. The rate in the tubal factor group was 26/51 (51%) for IP vs. 11/43 (26%) for NIP (P=.0125); in the nontubal-factor group the rate was 18/37 (49%) vs. 10/38 (26%) (P=.0470).
     Patients in the two groups were analyzed according to various age groups: <30, 30–39 and >39. There was a consistent statistically higher pregnancy rate for IP in the 30–39-year group and in the >39-year group but not in the <30-year group. IP vs. NIP in the 30–39-year group was 51% (29/57) vs. 23% (14/62) (P=.0013), 42% (5/12) vs. 23% (3/13) in the >39-year group and 53% (10/19) vs. 67% (4/6) in the <30-year group. We could not identify a difference in pregnancy rates in women <30, in whom the pregnancy rates were extremely high.
     Consistent with the higher implantation rate in the IP group, a greater number of preembryos reached the eight-cell stage in the IP group (66% vs. 45.5%, P=.0001). At the time of ET there were fewer preembryos at the five- to seven-cell stage in the IP group (14.5% vs. 28.6%, P=.0001) and more seven- to eight-cell embryos in the IP group (69.2% vs. 49.6%, P=.0001). Morphologic grading of embryos in the two groups did not differ significantly.
     The overall pregnancy rate for IVF-ET during the study (December 1998–March 1999) was 38.5% when all pregnancies (both groups) were taken into account. This rate was similar to the historical rate for the center’s program; the rate during the preceding months, January–November 1998, was 32.8%. Data were analyzed for each of the seven clinician providers who carried out procedures during the treatment period. The total pregnancy rates for the six providers were similar and ranged from 36% to 50%. One provider had only 18 cases and an 11% pregnancy rate. For each of the other six providers, the pregnancy rates for the IP group vs. NIP were 46% vs. 38%, 60% vs. 33%, 57% vs. 22%, 53% vs. 25%, 36% vs. 36% and 67% vs. 22%. The clinical protocols were all identical. The number of embryos transferred and the cleavage stages of the embryos were similar in the cases carried out by the seven providers. There were no changes in the schedules of the team of three embryologists, who all participated equally in the cases during this time, and there were no changes in the laboratory protocols or techniques or new batches of reagents or media used.
    Because of known male factor, 41 of the 169 patients had intracytoplasmic sperm injection (ICSI) performed at the time of their cycles. The pregnancy rate in the two groups were not significantly different, IP 11/24 (46%) vs. NIP 9/17 (53%). Nevertheless, in the couples not receiving ICSI, the IP group had a higher pregnancy rate (33/64, 52% vs. 12/64, 19%; P=.0001).
Discussion
Several factors are known to either positively or negatively affect the success of IVF-ET procedures. The majority of physicians trained in allopathic medicine, however, would not consider prayer intervention to be one of them.21 This was our view in designing this trial. The findings of this study suggest, however, that the inclusion of prayer intervention in the treatment protocol may provide a significant impact upon the success of IVF-ET in women over age 30. This is demonstrated by the IP treatment group, which exhibited statistically increased pregnancy rates for two categories of IVF patients who traditionally demonstrate decreased pregnancy rates, patients 30–39 years of age and those >39. Randomization took into account such variables such as type of infertility. The overall treatment success during the time of the study was in line with the current rates of the program.
     The findings of this study are enhanced by the utilization of a methodologic design that eliminated belief, expectation and a placebo effect as confounding variables.22 The fact that patients and clinician providers were unaware of the existence of the study and the investigators were also kept blind to treatment and control groupings ensured isolation of the treatment intervention. Further design restrictions ensured that prayer participants were from a different country and had no information about the IVF patients, thereby eliminating any confounding effect or bias.
     The data suggest that the higher pregnancy rates in the IP group occurred as a result of increased implantation in that the oocyte yield and fertilization rates were comparable, as were the numbers of preembryos transferred. IP began early in the ovarian stimulation cycle, and there were no effects of it on the characteristics of the cycle. Because this experiment required a uterine ET, most patients who were candidates for this study had evidence of tubal disease. Although our data suggest an effect of IP on implantation, we cannot speculate further about a mechanism for this observation. We are highly cognizant of multiple unknown variables, which might affect pregnancy rates.
     The only two groups who did not show any benefit from IP by subanalysis were couples undergoing ICSI and women <30. At least two possibilities may exist to explain this discrepancy: the smaller number of subjects in these groups and the high pregnancy rates. A minority of patients, 25, were under 30. Similarly, only 41 couples underwent ICSI procedures. In both these groups, the pregnancy rates were extremely high (56% overall in the <30-year group, 49% with ICSI). A much greater number of subjects would have been needed to show an effect if there was one. Further, in randomization of the 25 women <30 years in whom the pregnancy rates were similar, there were more women (n=19) in the prayer group. Nevertheless, these pregnancy rates were extremely high and not statistically different. Age was not a confounding variable in these data.
     The data demonstrate a 50% statistically significant pregnancy rate in the IP treatment group; it was well above the 26% pregnancy rate in the control group, which in turn was similar in the crude pregnancy rate for this IVF program during the time period. The 50% pregnancy rate is also statistically higher than the overall pregnancy rate in the program for the year before the trial period (32.8%). However, we view these data as preliminary. We are keenly aware of the multiple biologic factors and unknown variables inherent in the treatment process of IVF-ET.23,24 Nevertheless, confidence in pursuing future work in this area is enhanced by the unique prospective, double-blind protocol utilized. Imperative to the integrity of this protocol was the design feature that ensured that patients and clinician providers were unaware of the details of the intervention. 
     Although this study was approved by the internal review board, in Korea, the fact that subjects were unaware of the intervention remains an area of controversy for future studies but was necessary in our view to eliminate any bias. Additional factors, which need to be explored in subsequent studies, include religiosity and psychological profiles of the participants, the type and duration of IP, and the mechanisms explaining the purported benefit. 
     Our data suggest a benefit of IP on IVF-ET. However, we reiterate that we view these data to be preliminary and that they may not be confirmed in future investigations.
References
1. Assisted reproductive technology in the United States and Canada: 1994 Results generated from the American Society for Reproductive Medicine/Society for Assisted Reproductive Technology Registry. Fertil Steril 1996;66:697–705
2. Assisted reproductive technology in the United States: 1997 Results generated from the American Society for Reproductive Medicine/Society for Assisted Reproductive Technology Registry. Fertil Steril 2000;74:641–653
3. Edwards RG, Fishel SB, Cohen J, et al: Factors influencing the success of in vitro fertilization for alleviating human infertility. J In Vitro Fertil Embryo Transf 1984;1:3–23
4. Templeton A, Morris JK, Parslow W: Factors that affect outcome of in-vitro fertilisation treatment. Lancet 1996;348:1402–1406
5. Minaretzis D, Harris D, Alper MM, et al: Multivariate analysis of factors predictive of successful live births in in vitro fertilization (IVF) suggests strategies to improve IVF outcome. J Assist Reprod Genet 1998;15:365–371
6. Facchinetti F, Matteo ML, Artini GP, et al: An increased vulnerability to stress is associated with a poor outcome of in vitro fertilization-embryo transfer treatment. Fertil Steril 1997;67:309–314
7. Barbieri RL, Hornstein MD: Assisted reproduction-in vitro fertilization success is improved by ovarian stimulation with exogenous gonadotropins and pituitary suppression with gonadotropin-releasing hormone analogues. Endocrinol Rev 1999;20:249–252
8. Cha KY, Chian RC: Maturation in vitro of immature human oocytes for clinical use. Hum Reprod Update 1998;4:103–120
9. Karande VC, Morris R, Chapman C, et al: Impact of the “physician factor” on pregnancy rates in a large assisted reproductive technology program: Do too many cooks spoil the birth? Fertil Steril 1998;71:1001–1009
10. Eisenberg DM, Davis RB, Ettner SL, et al: Trends in alternative medicine use in the United States, 1990–1997. JAMA 1998;280:1569–1575
11. Dossey L: The return to prayer. Alt Ther Health Med 1997;3:113–120
12. Hutchinson CP: Summary of Healing Touch Research. Lakewood, Colorado, Healing Touch International Press, 1999
13. Wirth DP: Implementing spiritual healing into modern medical practice: Advances. J Mind Body Health 1993;9:69–81
14. Sicher F, Targ E, Moore D, et al: A randomized double-blind study of the effect of distant healing in a population with advanced AIDS: Report of a small scale study. West J Med 1998;69:356–363
15. Byrd RC: Positive therapeutic effects of intercessory prayer in a coronary care unit population. South Med J 1988;81:826–829
16. Roberts L, Ahmed I, Hall S, et al: Intercessory prayer for ill health: A systematic review. Forsch Komplementarmed (suppl) 1998;5:82–86
17. Harris WS, Gowda M, Kolb JW, et al: A randomized, controlled trial of the effects of remote, intercessory prayer on outcomes in patients admitted to the coronary care unit. Arch Intern Med 1999;159:2273–2278
18. Astin JA, Harkness E, Ernst E: The efficacy of “distant healing”: A systematic review of randomized trials. Ann Intern Med 2000;132:903–910
19. O’Laoire S: An experimental study of the effects of distant intercessory prayer on self-esteem, anxiety, and depression. Alt Ther Health Med 1997;3:38–53
20. Levine JS: Prayer and health during pregnancy: Findings from the Galveston low birth rate study. South Med J 1993;86:1022–1027
21. Dossey L: Healing Words: The Power of Prayer and the Practice of Medicine. San Francisco, Harper San Francisco, 1993
22. Wirth DP, Richardson JT, Eidelman WS: Wound healing and complementary therapies: A review. J Alt Comp Med 1996;2:493–502
23. Lobo RA: Unexplained infertility. J Reprod Med 1993;38:241–249
24. Sauer MV, Paulson RJ, Lobo RA: Oocyte donation to women of advanced reproductive age: Pregnancy results and obstetrical outcomes in patients 45 years and older. Hum Reprod 1996;11:2540–2543
From the Department of Obstetrics and Gynecology, Columbia University College of Physicians and Surgeons, New York Presbyterian Hospital, Columbia-Presbyterian Center, New York, New York; Cha Hospital, Seoul, South Korea; and Wirth & Wirth Esq., North Wales, Pennsylvania.
Dr. Cha is Associate Research Scientist.
Dr. Wirth is Attorney with the law firm of Wirth & Wirth Esq.
Dr. Lobo is Professor and Chairman, Department of Obstetrics and Gynecology, Columbia University College of Physicians and Surgeons.
Address reprint requests to: Rogerio A. Lobo, M.D., Department of Obstetrics and Gynecology, Columbia University College of Physicians and Surgeons, 622 West 168th Street, New York, NY 10032.
Financial Disclosure: The authors have no connection to any companies or products mentioned in this article.
Erratum in: 
J Reprod Med. 2004 Oct;49(10):100A. Lobo, RA [removed].

	Reprod Med. 2001 Sep;46(9):781-7.
	Related Articles,[image: image5.png]


 [image: image6.png]


Links 



Comment in: 

· J Reprod Med. 2004 Nov;49(11):944-5.
· J Reprod Med. 2005 Jan;50(1):71.
[image: image12.jpg]Table | Profile of Patients

Profile

No. o patients (€T cycle)
D) age ()
Duraion of infenilty yr)
No. of oocytes etrieved
No. of oocytes fenilized
No. of oocytes ransferred
No. of pregnancies/ET cycle (%)

NIP

81 81
348244
53240
100259
77249
43214
2081 26)

®

88 (85
339247
46228
14272
89162
43212
44/88 (50"

Values are mean 5D,
*P=.0013,





October 2, 2001 

VITAL SIGNS: FERTILITY; A Study Links Prayer and Pregnancy 

By Eric Nagourney 

Researchers at Columbia University, expressing surprise at their own findings, are reporting that women at an in vitro fertilization clinic in Korea had a higher pregnancy rate when, unknown to the patients, total strangers were asked to pray for their success. 

The findings are in the current Journal of Reproductive Health. 

The researchers found that women who were prayed for became pregnant twice as often as those who did not have people praying for them. 

The lead author of the report, Dr. Rogerio A. Lobo, Columbia's chairman of obstetrics and gynecology, said he and his colleagues had thought long and hard about whether to publish their findings, since they seemed so improbable. In the end, the differing pregnancy rates between the two groups of women proved too significant to ignore. 

''It was not even something that was borderline significant,'' Dr. Lobo said. ''It was highly significant. And still I am not willing to say that this is the definitive answer, that there is definitely an association.'' 

Dr. Lobo said the idea for the study came from a colleague and co-author, Dr. Kwang Y. Cha, a researcher at Cha Hospital in Seoul. 

The study involved 199 women who went to Cha Hospital in 1998 and 1999 for help becoming pregnant. 

None knew about the study, and the medical staff caring for them also was unaware of it. 

The researchers gave members of different Christian denominations in the United States, Canada and Australia photographs of the patients and asked them to pray. One group was asked to pray directly on behalf of the women, a second group directed its prayers to help the first group, and a third prayed for the two other groups. 

Earlier studies suggested that prayer by strangers also seemed to help heart patients. 

Correction: October 6, 2001, Saturday An article in the Vital Signs column of Science Times on Tuesday about prayer and the success of in vitro fertilization misstated the title of the journal that published a study on the subject. It is The Journal of Reproductive Medicine, not Reproductive Health. 


Copyright 2005 The New York Times Company | Permissions | Privacy Policy 
[image: image7.png]





The Columbia University 'Miracle' Study: Flawed and Fraud

[image: image13.jpg]Cociesind Pregriocy CAcanee &y RN

No. of No.of No.of No.of Maltiple
No.of oocytes oocytes oocytes preembryos  Pregnancies/  pregnancies/
oocytes  fertlized  cleaved tansferred  implanted " o
retrieved o s o P e ) e

a0 706 57 er 32 @r 28 @or 208 gor  4B1 G9%

1,007 784.08) 740 @3¢ 380 gwy @ 063 44188 (501 15788 (17.0%

Percentase o cocyes oo

Porcntane o cyis rnsird

<026, 40134, >.0006, 0001, 5.0126.




Volume 28, Number 5
September/October 2004

Bruce Flamm 

The much-hyped Columbia University prayer study was flawed and suspicious from the start but now has been fatally tainted with fraud. The first-named author doesn't respond to inquiries. The "lead" author said he didn't learn of the study until months after it was completed. And now the mysterious third author, indicted by a federal grand jury, has pleaded guilty to conspiracy to commit fraud. All his previous studies must now be questioned. 

On September 11, 2001, the United States of America was rocked by perhaps the most horrific event in its history. In the horrible and uncertain days following the destruction of the World Trade Center (and other attacks) by Islamic zealots many Americans turned to prayer. Millions prayed in their homes and churches as their senators and congressmen prayed on the steps of the Capitol building and their president prayed in the White House. Bumper stickers, signs, and banners flooded the nation proclaiming, "God Bless America" and "Pray for America." Millions of faithful Americans prayed for a miracle or perhaps a sign from God. Three weeks later such a miracle occurred. The timing could not have been better. 

On October 2, 2001, the New York Times reported that researchers at prestigious Columbia University Medical Center in New York had discovered something quite extraordinary (1). Using virtually foolproof scientific methods the researchers had demonstrated that infertile women who were prayed for by Christian prayer groups became pregnant twice as often as those who did not have people praying for them. The study was published in the Journal of Reproductive Medicine (2). Even the researchers were shocked. The study's results could only be described as miraculous. This was welcome and wonderful news for a shaken nation. 

Columbia University issued a news release claiming that the remarkable study had several safeguards in place to eliminate bias and that the study itself was carefully designed to eliminate bias (3). This was no hoax. Media attention immediately focused on the miraculous study, and articles touting its spectacular results quickly appeared in newspapers around the world. Rogerio Lobo, chairman of the Department of Obstetrics and Gynecology at Columbia and the study's lead author, told Reuters Health that, "Essentially, there was a doubling of the pregnancy rate in the group that was prayed for" (4). Dr. Timothy Johnson, ABC News medical editor and Good Morning America commentator, stated, "A new study on the power of prayer over pregnancy reports surprising results; but many physicians remain skeptical" (5). 

The facts I will relate here about the Columbia University "miracle" study confirm that those physicians who doubted the study's astounding results had extremely good reasons to be skeptical. It remains to be seen whether ABC's Dr. Johnson, a medical doctor who also serves as a minister at the evangelical Community Covenant Church in West Peabody, Massachusetts, will report or ignore the following shocking information that has since been revealed about the alleged study and its authors. 

The "Miracle" Study

In vitro fertilization (IVF) is the most advanced form of infertility treatment currently available and represents the last hope for women with severe infertility. Therefore, any technique that could increase the efficacy of IVF by even a few percent would be a medical breakthrough. Yet the Columbia University study claimed to have demonstrated, in a carefully designed randomized controlled trial, that distant prayer by anonymous prayer groups increased the success rate of IVF by an astounding 100 percent (2). The Cha/Wirth/Lobo study involved 219 infertility patients in Seoul, South Korea, who required in vitro fertilization. Twenty patients were excluded due to incomplete data, leaving 199 study subjects. After randomization, 100 patients were assigned to the study group to receive IVF plus prayer from Christian prayer groups in the United States, Canada, and Australia. The control group of ninety-nine patients received IVF but did not receive any prayers from these prayer groups. In vitro fertilization was performed in the usual fashion in both groups. The 100 patients in the study group were not informed that the groups were praying for them. Furthermore, none of the patients were even informed that they were being used as study subjects. The prayer groups, which were thousands of miles away from the study subjects, prayed over photographs that had been faxed to them from Korea. Remarkably, the pregnancy rate in the prayed-for group (50 percent) was almost twice as high as the pregnancy rate in the nonprayed-for group (26 percent, p= .0013). The highly significant results seem to indicate that something spectacular had occurred. 

However, even a cursory review of the report reveals many potential flaws. For one thing, the study protocol was convoluted and confusing, involving at least three levels of overlapping and intertwining prayer groups. Tiers 1 and 2 each consisted of four blocks of prayer participants. Prayer participants in tier 1, block A, received a single sheet of paper with five IVF patient's pictures (a treatment "unit") and prayed in a directed manner with a specific intent to "increase the pregnancy rate" for these patients about whom they apparently had no information whatsoever. Prayer participants in tier 2, block A, apparently performed two different types of prayer. First, they prayed for their fellow prayer participants in tier 1, block A, with the intent to "increase the efficacy of prayer intervention." In other words, they were apparently praying to increase the effectiveness of their colleagues' prayers, whatever those prayers might be. Next they prayed in a nondirected manner for the study patients with the "intent that God's will or desire be fulfilled in the life of the patient." Similar prayers apparently took place in all of the other blocks. Finally, in addition to all of the above groups, tiers, blocks, and units, a separate group of three individuals prayed in a general nonspecific manner with the intent that "God's will or desire be fulfilled for the prayer participants in tiers 1 and 2." In other words, these final three prayer participants were praying to increase the efficacy of the second tier of prayer participants who were in turn praying to increase the efficacy of the first tier of prayer participants who were in turn praying for increased pregnancy rates in the study patients. 

As can be seen from this brief description, the study protocol was so convoluted and confusing that it cannot be taken seriously. Of course, a simple protocol could have been used to determine if prayer was efficacious in increasing the success rate of IVF. One might simply instruct a few believers to pray for successful IVF in the study group while no one prayed for patients in the control group. With distant prayer the patients would not know if they were being prayed for, or not, so there would be no intention-to-heal or placebo bias. Contrast this with the study design described above and draw your own conclusions. This article is too brief to describe all of the study's flaws but readers who want more information are referred to two critiques I have published in The Scientific Review of Alternative Medicine (6,7). 

[image: image14.jpg]


Briefly, here are a few problems I pointed out. Choosing a complex study design rather than a simple one requires explanation, however the authors give no reason for selecting a bewildering study design. Including prayers asking that "God's will or desire be fulfilled" introduced a vague and obfuscating concept that cannot be measured as an endpoint: no one knows what God's will is, hence any outcome could be viewed as a success. The authors made no attempt to discover how much prayer was being conducted outside the study protocol, perhaps to other gods, since only one-third of Koreans are Christians. Occam's razor (the principle that a simple explanation rather than a convoluted one is more often correct) demands that highly unlikely results be viewed with suspicion. Is it more likely that this study is flawed or fraudulent or that the authors have demonstrated the existence of a supernatural phenomena and thus have made perhaps the most important discovery in history? 

The Columbia University Connection

The study's three authors were Kwang Cha, Rogerio Lobo, and Daniel Wirth. Kwang Yul Cha, M.D., was the director of the Cha Columbia Infertility Medical Center at the time of the "miracle" study but apparently severed his relationship with Columbia soon after the study was published. A page on Columbia's Web site, which has since been removed, described Cha as an "internationally renowned clinician and researcher." Cha is a graduate of the Yonsei Medical School in Seoul, South Korea. Professor Rogerio A. Lobo, M.D., recently stepped down as chairman of the department of obstetrics and gynecology at Columbia University. When the study results were announced, Dr. Lobo told the New York Times that the idea for the study came from Dr. Cha; however, the Columbia news release claimed that Dr. Lobo led the study. For two years both Dr. Cha and Dr. Lobo have refused to return my phone calls and e-mails asking questions about the study. The study's third author, Daniel Wirth, who will be described below, has no known connection with Columbia University other than his participation in the study. 

In December 2001, the Department of Health and Human Services (DHHS), after being alerted by media coverage, launched an investigation into the lack of informed consent in the Columbia study. 

Columbia University subsequently acknowledged noncompliance with its Multiple Project Assurance (MPA) and its own policies and procedures (8). Specifically, Dr. Lobo never presented the above research to the Institutional Review Board (IRB) of Columbia-Presbyterian Medical Center (CCPM). In response to the DHHS investigation Columbia University agreed to have its IRB perform an educational in-service for Lobo's department. 

In addition, in December 2001, Columbia University Vice President Thomas Q. Morris, a physician, informed the DHHS that Dr. Lobo first learned of the study from Dr. Cha six to twelve months after the study was completed and that Lobo primarily provided editorial review and assistance with publication (8). This seems inconsistent with Lobo being listed as one of the study's authors. This also conflicts with the fact that Lobo was identified by both The New York Times and ABC News as the report's lead author. Lobo was also identified as the report's lead author in a news release posted for two years on the Columbia University Web site. Interestingly, the press release has recently been removed from the Columbia site. If the report's lead author did not conduct the international prayer study, who did? 

The Mysterious Daniel Wirth

The remaining author is a mysterious individual known as Daniel P. Wirth. In October 2002, one year after the Cha/Wirth/Lobo study was published, Mr. Wirth, along with his former research associate Joseph Horvath, also known as Joseph Hessler, was indicted by a federal grand jury (9). Both men were charged with bilking the troubled cable television provider Adelphia Communications Corporation out of $2.1 million by infiltrating the company, then having it pay for unauthorized consulting work. Police investigators discovered that Wirth is also known as John Wayne Truelove. FBI investigators revealed that Wirth first used the name of Truelove, a New York child who died at age five in 1959, to obtain a passport in the mid-1980s. Wirth and his accomplice were charged with thirteen counts of mail fraud, twelve counts of interstate transportation of stolen money, making false statements on loan applications, and five other counts of fraud. A federal grand jury concluded that the relationship between Wirth and Horvath extended back more than twenty years and involved more than $3.4 million in income and property obtained by using false identities. In addition to the Adelphia scheme, Wirth apparently found a way to defraud the federal government by collecting Social Security benefits totaling approximately $103,178 from 1994 to 2003 in the name of Julius Wirth. This man, possibly Daniel Wirth's father, died in 1994 but his benefits continued to be paid after his death via electronic funds transferred to the Republic National Bank. 

Incredibly, at the time of the indictment, Horvath, Wirth's partner, was already in jail, charged with arson for burning down his Pennsylvania house to collect insurance money (10). The FBI investigation revealed that Horvath had previously gone to prison in a 1990 embezzlement and false identity case in California. Interestingly, the investigation also revealed that he had also once been arrested for posing as a doctor in California. It appears that the "doctor" who performed biopsies on human research subjects in Wirth's famous healing studies may have actually been Horvath impersonating a doctor. Horvath was a co-author on another of Wirth's studies in which salamander limbs were amputated and found to grow back more quickly when "healers" waved their hands over the wounds. 

Both Wirth and Horvath initially pled not guilty to the felony charges, and over the next eighteen months their trial was delayed six times. However, on May 18, 2004, just as the criminal trial of the United States v. Wirth & Horvath was finally about to begin, both men pled guilty to conspiracy to commit mail fraud and conspiracy to commit bank fraud (11). Each man faced a maximum of five years in federal prison and agreed to forfeit assets of more than $1 million obtained through fraudulent schemes. Horvath, however, was found dead in his jail cell on July 13, 2004, an apparent suicide. 

Daniel Wirth's Prior Research

Wirth, identified as Doctor Daniel Wirth on several of his publications, has no medical [image: image15.png]Ehe New Pork Times



degree. He holds a master's degree in parapsychology and a law degree. Wirth has a long history of publishing studies on mysterious supernatural or paranormal phenomena, mainly dealing with alternative and spiritual healing. Most of these studies originated from an entity called "Healing Sciences Research International," an organization that Mr. Wirth supposedly headed. This entity, which sounds like a medical center or impressive research facility, could only be contacted through a post office box in Orinda, California. Between 1992 and 1997 approximately eighteen research papers authored by D.P. Wirth were published, mostly in obscure paranormal journals (12-29). 

Wirth has stated that his experiments "represent a seminal research effort within the field of complementary healing," and many faith healing advocates fully agree with his statement. Due to the apparently meticulous design and conduct of Wirth's randomized, double-blind controlled studies he has become the virtual poster boy of alternative healing methods, particularly Noncontact Therapeutic Touch (NCTT). In NCTT the "healer" does not actually touch the patient but supposedly alters undetectable "human energy fields" surrounding the patient. According to Wirth, NCTT apparently achieves its healing effect by an interaction of "energy fields" between the practitioner and the subject. The method requires the healer to 1) "center" his/herself both physically and psychologically, 2) "attune" to the "energy field" of the subject by "scanning" with the hands two to six inches from the body in order to detect imbalances within or blocks within the energy field, and 3) consciously redirect and "rebalance" the energy in those areas of blockage (24). The existence of these imagined human energy fields has never been proven. Even if such fields did exist, it is not clear how a healer could possibly detect or modify them. In fact, in a recent study twenty-one experienced NCTT practitioners were unable to detect any "human energy fields" under blinded conditions. The study concluded that failure to substantiate TT's most fundamental claim is unrefuted evidence that the claims of NCTT are completely groundless (30). 

In addition to his extensive work on NCTT, Wirth has previously conducted several studies involving Christian faith healing. For example, he evaluated and reported on forty-eight patients treated by Greg Schelkun, a spiritual healer trained in the Philippines in the "Espiritista System" of faith healing (17). This system includes "psychic surgery," laying on of hands, and distant prayer healing. It has a Christian foundation in which the practitioner supposedly cultivates divine healing by entering a trace-like state and opening themselves to the healing power of the Holy Spirit. Schelkun asserts that he acts only as a channel for the "universal energies" of God and that any "miraculous cures" that occur are due solely to the Grace of God. Wirth evaluated patients treated by Schelkun for conditions ranging from ovarian cysts to AIDS and even cancer. Wirth found that 90 percent of patients believed that their condition was improved by the treatment. 

In October 2001 narcotics officers raided the Santa Monica, California, office of Dr. William Eidelman, co-author of many of Daniel Wirth's papers. Eidelman is a believer in paranormal healing and an outspoken proponent of the medical use of marijuana. Officers presented a search warrant charging that Eidelman provided undercover narcotic agents with medical marijuana recommendations without valid medical grounds. On May 28, 2002, Eidelman's license to practice medicine was suspended. 

Journal of Reproductive Medicine

Perhaps the most fascinating aspect of this entire sordid saga can be summed up in one question: How did a bizarre study claiming extraordinarily unlikely and apparently supernatural results end up in a peer-reviewed medical journal? We may never know. For two years the editors of the Journal of Reproductive Medicine (JRM) refused to answer my calls or respond to letters about this study. The fact that study co-author Lobo serves on the Editorial Advisory Board of the JRM may or may not be relevant. It is known that Columbia University Vice President Thomas Q. Morris informed DHHS investigators that Dr. Lobo first learned of the study from Dr. Cha six to twelve months after the study was completed and that Dr. Lobo primarily provided editorial review and assistance with publication (8). 

On May 30, 2004, the London Observer made many of these events public for the first time in an article titled "Exposed: Conman's Role in Prayer-power IVF 'Miracle'"(31). The Observer article noted that the study was still posted on the JRM Web site and that phone calls from the Observer to the JRM were not returned. Three days after the scandal had been made public and linked to the journal, perhaps in response to an avalanche of inquiries, JRM co-editor-in-chief Dr. Lawrence Devoe finally stated that the Journal of Reproductive Medicine would remove the flawed Columbia study from its Web site and publish an editorial clarifying their author requirements. Both the Observer article and a June 7, 2004, article in The New York Sun stated that the authors did not respond to their requests for comment. 

It must be emphasized that, in the entire history of modern science, no claim of any type of supernatural phenomena has ever been replicated under strictly controlled conditions. The importance of this fact cannot be overstated. One would think that all medical journal editors would be keenly aware of this fact and therefore be highly skeptical of paranormal or supernatural claims. One must therefore wonder if the Columbia researchers and the JRM editors were blinded by religious beliefs. Everything else being equal, if the claimed supernatural intervention had been Ms. Cleo manipulating Tarot cards rather than Christians praying, would the reviewers and editors have taken this study seriously? In any case, the damage has been done. The fact that a "miracle cure" study was deemed to be suitable for publication in a scientific journal automatically enhanced the study's credibility. Not surprisingly, the news media quickly disseminated the "miraculous" results. 

Damage Control

Clearly, JRM's belated decision to remove the Columbia study from its Web site will not correct the errors it made in publishing an absurd article and then persistently ignoring warnings about the mistake in doing so. Serious damage has been done. The editors were informed of several of the study's flaws within weeks of its publication and yet allowed the entire study to remain on their Web site for two years. During that time the public was never given any reason to doubt the study's validity or its miraculous claims. As a result of JRM's inaction the Cha/Wirth/Lobo study has been cited in many other "healing" publications and on other Web sites as strong scientific evidence for the validity of faith healing. A Google search performed on June 4, 2004, for the terms, "Wirth, Columbia, prayer" found 686 sites; many of these links led to articles touting the miraculous results of the Cha/Wirth/Lobo study. 

Worse yet, the Columbia study is now being cited by faith healers as a shining example of "healing" research of the highest scientific quality. For example, I recently wrote a letter to the editor of Southern California Physician critical of its article "Prescription for Prayer" and the appalling claim by noted faith healer Dr. Larry Dossey that some 1,600 studies have revealed "something positive" about intercessory prayer. I commented that if there were, in fact, something positive it certainly wouldn't take 1,600 studies to find it! Dr. Dossey's published response to my letter included the following convincing argument, "Controlled clinical trials and the peer-review process continue to serve us well. The most recent example of this process in action in the area of intercessory prayer is from Columbia Medical School-a positive, controlled clinical trial published in the respected, peer-reviewed Journal of Reproductive Medicine" (32). Yes, Dossey had used the hopelessly flawed Columbia "miracle" study to demonstrate the scientific validity of faith healing. 

In the February 2004 edition of her nationally distributed newsletter, faith healing advocate Dr. Susan Lark cites the Cha/Wirth/Lobo study as strong evidence for the power of prayer (33). She notes that critics of faith healing have argued that most prayer studies have not been credible due to weak methodologies. However, she points out that "those researchers who believe in prayer are answering this critique quickly-and effectively. The fact is, the medical journals are rapidly filling with studies that are proving the power of prayer." She then presents the proof by describing the Columbia "miracle" study. 

In a published critique of phony healing methods, noted physician and chairman of the Dutch Union Against Quackery Dr. Cees Renckens has this to say about the Cha/Wirth/Lobo study: "Very recently a seemingly impeccable paper proving absurd claims was published in a serious and (hitherto?) respected journal in the field of reproductive medicine" (34). Dr. Renckens also states, "Fraud is difficult to extract from an apparently impeccable paper, but everyone is invited to draw one's owns conclusions about the trustworthiness of the authors. We do not believe anything of the story and are very much opposed to publishing this kind of absurdity in serious journals." 

For both Columbia University and the JRM, the only honorable solution to this scandal is to fully and publicly disclose their mistakes and apologize for the attempted cover-up. Columbia erroneously submitted a profoundly flawed and absurd article and JRM erroneously published it. Simply claiming that they were duped by Wirth and attempting to blame him for their own mistakes would be unethical-and almost certainly false. It would also be a setback for science. 

Conclusion

In summary, one of the authors of the Columbia Cha/Wirth/Lobo study has left the University and refuses to comment, another now claims he did not even know about the study until six months to a year after its completion and also refuses to comment. The remaining author is on his way to federal prison for fraud and conspiracy. Fraud is the operative word here. In reality, the Columbia University prayer study was based on a bewildering study design and included many sources of error. But worse than flaws, in light of all of the shocking information presented above, one must consider the sad possibility that the Columbia prayer study may never have been conducted at all. 

Finally, Daniel Wirth's history of criminal fraudulent activity casts a dark shadow over many of the supposedly seminal publications in the field of alternative and faith healing. In light of these facts, all of his frequently-cited publications must now be viewed with suspicion. While faith healers have performed rituals and cast out demons for millennia, they are now attempting to validate their claims with scientific methods and publish their results in peer-reviewed medical journals. It is one thing to tell an audience at a tent revival that prayers yield miracle cures but quite another thing to make the same claim in a scientific journal. By doing so, faith healers cross the line into the domain of science, a domain where superstitious and supernatural claims are not taken seriously. 

	Lessons from the 'Miracle' Study Scandal

· The real scandal here lies not in Wirth's actions but in those of Columbia University and the Journal of Reproductive Medicine. The scientific method is designed to detect and correct errors and misconduct. In this case the system failed in many places. In fact, if Wirth had not been arrested, the Cha/Wirth/Lobo study might have never been retracted. 

· Faith healing advocates like Drs. Dossey and Lark will no doubt try to put a positive spin on this scandal by claiming that it has successfully weeded out a few bad apples from an otherwise pristine bunch. Nothing could be further from the truth. 

· Extraordinary claims demand extraordinary evidence. Unless replicated under strictly controlled conditions, studies claiming to have demonstrated "miracle" cures belong in religious and paranormal magazines, not in scientific journals. This is true regardless of whether the claimed "miracle" involves supposed actions of deities, ghosts, psychic powers, or other "mysterious" phenomena. 

· It is often claimed that faith healing may not work but at least does no harm. In fact, reliance on faith healing can cause serious harm and even death (35). 

· In the entire history of modern science, no claim of any type of supernatural phenomena has ever been replicated under strictly controlled conditions. All scientists and editors of scientific and medical journals should be fully aware of this obvious fact. 

· The "faith" in faith healing refers to an irrational belief, unsupported by evidence, that mysterious supernatural powers can eradicate disease. Science deals with evidence, not faith. 

· Publication of absurd studies and pseudoscience in medical and scientific journals does serious damage to the public's perception of medical science and science in general. 


References

1. Nagourney, E. Study links prayer and pregnancy. New York Times. 2001; October. 

2. Cha KY, Wirth, DP, Lobo, RA. Does prayer influence the success of in vitro fertilization-embryo transfer? J Reprod Med 2001;46:781-787. 

3. Eisner, R. Prayer may influence in vitro fertilization success. Columbia News. This document remained on the Public Affairs News page of Columbia University Internet site for more than two years after the publication of the Cha/Wirth/Lobo study (www.columbia.edu/cu/news). 

4. Schorr, M. Prayer may boost in-vitro success, study suggests. Reuters News Service: 2001; October. 

5. Johnson, T. Praying for pregnancy: Study says prayer helps women get pregnant. ABC television Good Morning America 2001; October 4. 

6. Flamm, BL. Faith healing by prayer: Review of Cha, KY, Wirth, DP, Lobo, RA. Does prayer influence the success of in vitro fertilization-embryo transfer? Sci Review Alt Med 2002; 6(1):47-50. 

7. Flamm, BL. Faith healing confronts modern medicine. Sci Review Alt Med 2004; 8(1):9-14. 

8. Carmone, MA. Letter to Thomas Q. Morris, MD, Vice President for Health Sciences Division, regarding possible noncompliance with DHHS regulations for protection of human subjects in the conduct of the Cha et. al. Study. 

9. Pair charged with scheming Adelphia out of $2.1 million. Associated Press. October 16, 2002. 

10. Dale, M. Arson added to charges pending against ex-Adelphia manager. Associated Press. Contra Costa Times. February 5, 2003. 

11. McDermott, J. Mystery man admits to conspiracy. The Morning Call Newspaper. May 18, 2004. This article can be viewed in the news archives at www.mcall.com. 

12. Wirth DP, Cram JR, Chang RJ. Multisite surface electromyography and complementary healing intervention: A comparative analysis. J Altern Complement Med 1997 Winter; 3(4):355-64. 

13. Wirth DP, Cram JR. Multisite electromyographic analysis of Therapeutic Touch and qigong therapy. J Altern Complement Med 1997 Summer; 3(2):109-18. 

14. Wirth DP, Richardson JT, Eidelman WS. Wound healing and complementary therapies: A review. J Altern Complement Med 1996 Winter; 2(4):493-502. 

15. Wirth DP, Chang RJ, Eidelman WS, Paxton JB. Hematological indicators of complementary healing intervention. Complementary Therapies in Medicine 1996 January: 14-20. 

16. Wirth DP, Richardson JT, Martinez RD, Eidelman WS, Lopez ME. Non-contact Therapeutic Touch intervention and full-thickness cutaneous wounds: A replication Complementary Therapies in Medicine 1996 October: 237-240. 

17. Wirth, DP. The significance of belief and expectancy within the spiritual healing encounter. Soc Sci Med 1995;41(2):249-260. 

18. Wirth, DP. Complementary healing intervention and dermal wound reepithelialization: An overview. Int J Psychosomatics 1995;42:48-53. 

19. Wirth DP, Cram JR. The psychophysiology of nontraditional prayer. Int J Psychosom 1994;41(1-4):68-75. 

20. Wirth DP, Barrett MJ. Complementary healing therapies. Int J Psychosom 1994;41(1-4):61-7. 

21. Wirth DP, Mitchell BJ. Complementary healing therapy for patients with Type 1 diabetes mellitus. Journal of Scientific Exploration 1994;8(3): 367-377. 

22. Wirth DP, Barrett MJ, Eidelman WS. Non-contact therapeutic touch and wound reepithelialization: an extension of previous research. Complementary Therapies in Medicine 1994 (2) October: 187-192. 

23. Wirth DP, Brenlan DR, Levine RJ, Rodriguez CM. The effect of complementary healing therapy on postoperative pain after surgical removal of impacted third molar teeth. Complementary Therapies in Medicine 1993 July 133-138. 

24. Wirth DP, Cram JR. Multi-site electromyographic analysis of non-contact Therapeutic Touch. Int J Psychosom 1993;40(1-4):47-55. 

25. Wirth DP, Richardson JT, Martinez R, Eidelman WS, O'Malley AC. Full thickness dermal wounds treated with non-contact Therapeutic Touch; a replication and extension. Complementary Therapies in Medicine 1993 July: 127-132. 

26. Wirth, DP. Implementing spiritual healing in modern medical practice: Advances. J Mind-Body Health 1993;(9):69-81. 

27. Wirth DP, Johnson CA, Horvath JS, MacGregor JD. The effect of alternative healing therapy on the regeneration rate of salamander forelimbs. Journal of Scientific Exploration 1992; (6):375-391. 

28. Wirth, DP. The effect of non-contact Therapeutic Touch on the healing rate of full thickness dermal wounds. Nurse Healers Professional Associates 1992;13(3):4-8 

29. Wirth, DP. The effect of non-contact Therapeutic Touch on the healing rate of full thickness dermal wounds. Subtle Energies 1990; 1:1-20. 

30. Rosa L, Rosa E, Sarner L, Barrett S. A close look at Therapeutic Touch. JAMA 1998 Apr 1:279(13):1005-10. 

31. Harris, D. Exposed: Conman's role in prayer-power IVF 'miracle'. The Observer May 30, 2004. 

32. Dossey, L. Response to letter to the editor. Southern California Physician December 2001:46. 

33. Lark, S. The power of prayer. The Lark Letter: A women's guide to optimal health and balance. February 2004:1-3. 

34. Renckens, CNM. Alternative treatments in reproductive medicine: much ado about nothing. Human Reproduction 2002;17(3):528-533. 

35. Flamm, BL. The inherent dangers of faith healing. Sci Review Alt Med. In Press. 

About the Author

Bruce L. Flamm is a clinical professor of obstetrics and gynecology at the University of California, Irvine. Dr. Flamm is the author of several medical books, book chapters, and research articles. In addition to his work in the medical field he is an expert in the history of calculating devices and has co-authored a book on the subject. 

See Also

Search CSICOP:
Prayer
Skeptical Inquirer
Volume 29, Number 2
March/April 2005

Follow-up

The Bizarre Columbia University 'Miracle' Saga Continues 

Bruce L. Flamm 


Since publication of my investigative article "The Columbia University 'Miracle' Study: Flawed and Fraud" in the September/October 2004 Skeptical Inquirer there have been several significant developments. 

You'll recall that this all started more than three years earlier, when The New York Times reported on October 2, 2001, that researchers at prestigious Columbia University Medical Center in New York had made an astonishing discovery: faith healing actually works. Physicians used meticulous scientific methods to demonstrate that distant Christian prayers from the United States, Canada, and Australia increased the success rate of infertility treatments in Korea by 100 percent. 

The media touted the astounding results, but to some readers it sounded preposterous. Within weeks of the "miraculous" study's publication it became clear that something was indeed very wrong. The Journal of Reproductive Medicine (JRM), which published the study (K.Y. Cha, D.P. Wirth, and R.A. Lobo, "Does prayer influence the success of in vitro fertilization-embryo transfer?" 46:781-787, 2001), not only refused to publish letters critical of it, they refused to even acknowledge their receipt. As months went by the JRM steadfastly refused to respond to e-mails, calls, or letters about the study. 

The JRM editors were not the only ones remaining silent. The study's authors also refused to respond to questions about their apparently miraculous results. In December 2001 an investigation of Columbia University by the U.S. Department of Health and Human Services (DHHS) revealed that the study's lead author, Dr. Rogerio Lobo, first learned of the study six to twelve months after the study was completed. Professor Lobo subsequently denied having anything to do with the study's design or conduct and claimed to have provided only editorial assistance. A year later study co-author Daniel Wirth was indicted by a federal grand jury on felony fraud charges involving various criminal activities. 

The following significant events have occurred since my SI article was published. I comment accordingly. 

Study co-author Daniel Wirth

On November 22, 2004, study co-author Daniel Wirth was sentenced to five years in prison followed by three years of supervised release (parole). At the conclusion of his sentencing hearing Mr. Wirth was taken into United States Marshal custody pending his transfer to a federal prison. 

The Journal of Reproductive Medicine and co-author Dr. Kwang Cha

The following "Erratum" was buried on the very last page of the October 2004 issue of the JRM: 

Erratum 
In the article "Does Prayer Influence the Success of in Vitro Fertilization-Embryo Transfer? Report of a Masked, Randomized Trial," by Kwang Y.Cha, MD, Daniel P. Wirth, JD, MS, and Rogerio A. Lobo, MD (2001;46:781-787), Dr. Lobo is listed as an author of the article and has requested that his name be deleted, as his name appears in error. He was not directly involved in conducting the research reported in the article; he was involved principally in redaction of the manuscript for stylistic and syntactic purposes. This alteration is in keeping with JRM authorship requirements. 

How does one's name appear, "in error" on a publication? Apparently everyone who reviewed the manuscript and everyone who reviewed the galley proofs, including the authors, peer-reviewers, and editors, did not notice this "error." On the other hand, perhaps this is not so surprising since these same individuals did not notice that the study lacked any type of informed consent and claimed results that defy the laws of physics and several other fundamental scientific principles! 

In November 2004, after three years of ignoring letters critical of the Cha/Wirth/Lobo study, the JRM took the unprecedented step of publishing a 1,000-word letter from Dr. Cha defending his absurd study. Thus, to the utter amazement of many readers, JRM allowed Dr. Cha to unilaterally present his side of the story unencumbered by critical comments from concerned physicians and scientists. The readers of JRM were thus partially informed of the controversy surrounding the study but only to convince them that any criticisms they may have read about in newspapers were unwarranted. 

Among the highlights of Dr. Cha's published letter is the statement that "It is regrettable that co-author Daniel P. Wirth has been accused of fraud. . . ." Cha also refers to "this alleged crime." This implies that, regrettably, Mr. Wirth may have been falsely accused. Nothing could be further from the truth. Six months before Cha's letter was published Mr. Wirth had pleaded guilty to all crimes contained in a forty-six-page federal indictment thus admitting to a twenty-year history of criminal fraudulent activities. Dr. Cha went on to defend the study's convoluted study design by stating that Mr. Wirth felt it was the best design to use. This is nothing more than an argument from authority-"It's fine because the authority says it's fine." However, in this case the authority is a convicted felon with a degree in parapsychology (ghostbusting) and a long history of publishing bizarre studies! 

Finally, Dr. Cha repeatedly stated that it would have been "impossible" for Mr. Wirth to have influenced the outcome of this study and that "There is no reason to think that Mr. Wirth would have been motivated not to organize prayer groups when such groups are his area of interest." How does the fact that Mr. Wirth has an interest in prayer groups prove that he did anything at all? The federal indictment makes it clear that Mr. Wirth was perpetrating several criminal schemes involving millions of dollars at the time the Cha/Wirth/Lobo study was allegedly conducted. In the midst of this criminal activity are we to believe that Mr. Wirth took the extensive time and effort needed to meticulously organize and manage several levels of prayer groups in three nations? Does Dr. Cha seriously believe that the idea that Mr. Wirth did not do so is impossible? Perhaps this explains why Dr. Cha will not answer questions about the study. 

Columbia University and co-author Dr. Rogerio Lobo

Soon after publication of the SI critique of the study, Columbia University assembled a team of physicians and scientists to investigate the situation. However, on December 1, 2004, Columbia released a statement saying that the medical school "supports Dr. Rogerio Lobo's decision to remove his name" from the paper. This move had already been announced by the JRM and seemed like a reasonable first step. However, to the surprise of many scientists, the university simultaneously announced that Dr. Lobo's decision would put an end to the investigation of the study by the medical school's Committee on the Conduct of Science. This unprecedented move implied that the controversy surrounding the ridiculous study involved only questions of authorship. This, of course, is absolutely not true. The real issue is that the study was absurd, flawed, possibly fraudulent, and claimed to document mysterious supernatural and/or paranormal events. Removing one author's name from the paper resolved nothing. In any case, this maneuver did not successfully distance Columbia from the scandal because co-author Kwang Cha was also at Columbia when the study was published; in fact, he was head of the now defunct Cha/Columbia Infertility Center. 

In the final analysis it is not the behavior of Mr. Wirth but that of individuals at Columbia University and the JRM that have seriously damaged the reputation of science and evidence-based medicine. Peer-review systems at both institutions have completely failed. As we enter the fourth year of this saga it is becoming apparent that some individuals will never admit their mistakes. In any case, the former Cha/Wirth/Lobo miracle study is now the Cha/Wirth miracle study. Dr. Cha will not answer questions about the scandal and Mr. Wirth has just been sentenced to five years in federal prison. Their ludicrous "study" will remain in the peer-reviewed Journal of Reproductive Medicine, will remain indexed in Pubmed-MEDLINE, and will continue to be cited as valid scientific evidence for the power of supernatural faith healing. This is a scientific atrocity.

� INCLUDEPICTURE "http://www.reproductivemedicine.com/Features/2001/2001sep-1.jpg" \* MERGEFORMATINET ���





Bruce Flamm sent a series of letters to the study’s authors and the journal’s editors as early as October 2001 raising serious questions about the Cha/Lobo/Wirth prayer study and requesting details about the study’s procedures. He never received an answer. 








Figure 1   Flow chart of 219 women aged 26–46 planning IVF-ET randomized to IP vs. NIP. In groups of five, pictures of patients randomized to IP were sent to prayer groups in tiers 1 and 2.








